a világ első repülő motorkerékpárjának, ha engedik felszállni, rá kell kapcsolnia, hogy utolérje az árát az egekben

A világ első repülő motorkerékpárjának, ha engedik felszállni, rá kell kapcsolnia, hogy utolérje az árát az egekben

A valaha tervezett legkisebb sugárhajtású repülőgépek egyike még néhány évnyire lehet attól, hogy kilépjen a tesztek világából, és az első engedélyezett égi motorbringa legyen. A Jetpack Aviation Speeder nyolc apró, de erős sugárhajtóművet használ, hogy vastagzsebű pilótáit megröptesse.

„Egy különleges légialkalmassági bizonyítvány megszerzésén dolgozunk a kísérleti tanúsításhoz. A vártnál tovább tart, mert ez egy jelentősen más ’állatfaj’, mint amivel az FAA [az amerikai repülési hatóság] valaha is foglalkozott” – mondta David Mayman, a Jetpack Aviation vezérigazgatója a Robb Report szerint.

A Speeder pilótával és autonóm teherszállító változatban is vonzó eszköz lehet a fegyveres erők számára / Fotó: JetPack Aviation

Mint egy versenymotor kerekek nélkül

Míg az eredeti terv négy turbinát tartalmazott (ahogy az a fantáziarajzokon látható), a végleges termékben nyolc turbina lesz, kettő-kettő a motor minden sarkában, hogy a redundancia biztonságot nyújtson. Emellett a több hajtómű lehetővé teszik majd, hogy a nagyjából 300 kilós Speeder 600 kilót szállítson, ami olyan méret/terhelés arány, amely megkülönbözteti a Speedert a többi VTOL járműtől.

A Speeder P2 prototípusát jelenleg a vállalat kaliforniai létesítményeiben – az FAA tanúsítás megszerzéséig – kötéllel kipányvázva tesztelik. A prototípus már képes autonóm fel- és leszállást végrehajtani, emellett már lebegni is tud és átváltott előrerepülésre is. A vállalat egy teljes méretű, elegáns fekete modellt is bemutat a rendezvényein, hogy minél kevesebbet hagyjanak a közönség fantáziájára. „Úgy tervezték, hogy a pilóta ahhoz hasonló üléspozícióban helyezkedjen el, mint a motorkerékpáron, a lábak lefelé vagy hátra mutatnak a lábtartókon, mint egy versenymotoron” – mondta Mayman.

Egy pilóta nélküli változatot is fejlesztenek a katonai piacra, teherszállító repülőgépként. Ez 100 láb (durván 30 méter) magasan a föld felett 400 mérföld/órás (640 km/h) sebességgel képes repülni, így szinte lehetetlen lelőni. „Úgy képzeljük el, hogy 10 ilyen gépet küldünk különböző irányokból, mint egy drónraj, mindegyiket rakománnyal megrakodva életmentő küldetésekre” – közölte az igazgató.

Azzal, hogy először a katonai változatra összpontosítanak, a hosszan tartó tesztelés finanszírozására nyílik lehetőség, mielőtt a repülőgép végül átváltozik repülő motorkerékpárrá, vagy ahogy a Jetpack Aviation nevezi, „autonóm repülő járművé”. Ez a gép egy új repülőgéposztály alapját rakhatja le.

Pilótával a nyeregben a Speeder potenciálisan elérheti a 250 mérföld/órás (400 km/h) sebességet, de az még a legjobb motorosnak is gondot okozna, hogy ilyen sebességnél a levegőben maradjanak. Ezért a cég leszabályozza a meghajtást, és magasságkorlátozást is alkalmaz. A jármű elméletileg akár 16 ezer lábig (közel 5 ezer méterig) is emelkedhetne, mielőtt kifogyna az üzemanyag. De akkor szükség lenne egy ejtőernyőre is a visszaereszkedéshez.

Elektronikus irányítást kapott

A Speedert a vadászrepülőgépekhez hasonlóan fly-by-wire technológiával lehet majd irányítani. Azaz a pilóta mozdulatait, utasításait elektromos jelekként érzékeli a rendszer, és e parancsok alapján módosítja a működést, például változtat irányt vagy magasságot. Az irányítást egyszerűre tervezték, a kézi markolatokon lévő kapcsolókra korlátozódik, hasonlóan egy videojátékhoz. „Az egyik a fel- és leszálláshoz, a másik a sebességhez és az emelkedéshez szükséges” – mondta Mayman. Miután a Speeder felszállt, körülbelül hat láb magasra emelkedik, majd lebeg, és a belső repülésvezérlője a pilóta utasításaira vár. A vezérlőegység több szenzorhoz van csatlakoztatva, amelyek érzékelik, merre tart a repülőgép, és milyen akadályokat kell kikerülnie az ütközések elkerülése érdekében. Ha egy épület vagy fa kerül elé, azt automatikusan észleli és kikerüli.

Ha menteni kell, a Speeder gyors segítséget nyújthat a legkülönfélébb vészhelyzetekben / Fotó: JetPack Aviation

A mini sugárhajtóművek elegendő tolóerőt termelnek ahhoz, hogy két, de akár három utast is szállítsanak. De ha a Speeder bekerül az FAA FAR Part 103 Ultralight kategóriájába, akkor csak egyetlen utasa lehet. Mayman szerint a Speeder végül szuperszonikus sebességre is képessé válhat, bár a vállalatnak „erre még nincs technikai válasza”.

Egy F1-es versenyautóra emlékeztető monocoque törzs adhatná meg a szükséges biztonságot ahhoz, hogy a sebességet 250 mérföld/órára (400 km/h) növeljék. „Kis szárnyakkal közel egy órán át tudna repülni” – állította Mayman. A gép utazósebessége nagyjából 100 km/h körül lesz.

Bár az a tanúsítás, amellyel a jármű kereskedelmi forgalomba léphet, valószínűleg még évekre van, de Mayman a tavaly nyári Pacific Air Show-n már megtapasztalta, milyen lehet a kereslet. Elmesélte, hogy volt egy Speederük a VIP-sátorban. Sokan elsétáltak mellette, és azt mondták: „Nincs szükségem még egy Lamborghinire vagy Bentley-re. Ezt akarom!” Árban nem lesznek messze a luxuskocsiktól. A cég már megkezdte az előrendelések begyűjtését a Speederre, amelynek induló ára 381 ezer dollár, azaz közel 143 millió forint.

Fotó: JetPack

Forrás: Blikk / Frisshíreink portál

Frisshíreink portál, a Te lapod! Keress, szörfölj, vedd a magad kezébe az irányítást!

Exit mobile version