elkezdődött: a háború szele elérte magyarországot

Elkezdődött: a háború szele elérte Magyarországot

Máris elérte a háború gazdasági hatásainak szele Magyarországot: Érden kétszázmilliós útfelújítást mondtak vissza a a pályázatot elnyerő vállalkozások, holott nem kis vállalkozásokról van szó. Az ok: a háború miatt olyan mértékben nőttek az anyagárak, hogy már nem lehet annyiból kihozni az építkezést, mint az a pályázat elkészítésekor még lehetséges volt.

Érden három fontos utat kellene felújítani – persze kellene többet is, de ezek nagyon fontosak a nagy autós forgalmú agglomerációs település életében. Nemrég a Colas Út Építőipari Zrt., majd a Swietelsky Magyarország Kft. is visszamondta a szerződés aláírását. Ez most „csak” egy 200 milliós munka, de rossz ellőjel abból a szempontból, hogy hamarosan akár tömegessé is válhat a jelenség. Drágulás, heti, sok helyen már napi árak jellemzik az építőipart, tehát az építési anyagok napról napra drágulnak, de az üzemanyagárak és a szállítási határidők csúszása is súlyosan érinti az építőipart, amelynek oka a szomszédban zajló háború. Fontos megemlíteni, hogy a 24.hu témáról írt cikke szerint bár igaz, hogy valós veszélye van az építkezések körüli problémák eszkalálódásának, egyelőre nincsenek tömegesen visszamondott vállalások.

A Colas szerint a nyertes ajánlathoz képest 30 százalékos áremeléssel lehetne megcsinálni a kért felújítást, és azon nem lenne nyereségük. A közbeszerzési szabályok pedig nem adnak lehetőséget ilyen változtatásokra, ezért alá sem írták a szerződést. A közbeszerzéseknél egyébként 15 százalék emelés bele szokott férni; néhány esetben 50 százalék is, de azokat az ügyeket már nagyítóval vizsgálják a hatóságok.

A két építőipari cég visszalépése egyébként minden jel szerint jogszerű, hiszen a törvény lehetőséget ad a szerződéstől való elállásra előre nem látható körülmények esetén.

A portál más építőipari cégeket is megkérdezett a kialakult helyzetről, és igazi rémtörténeteket hallottak: volt, hogy szállítójárművet legutóbb már úgy rendeltek, hogy a felszereltségre vonatkozó igényt nem lehetett leadni, egyszerűen csak teherautót kérhettek, s ha majd azt leszállítják, kiderül, mit tud a gép. Új személyautó szállítását pedig több mint fél évre vállalta a márkakereskedő árgaranciával, de arra nincs garancia, hogy milyen lesz a jármű felszereltsége. Az építőipari alapanyagoknál a háború a vasáruk hiányával fenyeget, a szállítók pótlása nehéz, India és Kína meg nem foglalkozik kis tételekkel, ráadásul a minőség sem mindig olyan, mint az orosz és ukrán áruké.

Ugyanakkor a megkérdezett cégek nem tudtak visszamondott vagy elakadt munkák tömegéről beszámolni. Valószínűleg azért, mert az évekkel ezelőtt megkötött szerződéseket már elve túlárazták, így belefér az áremelkedés: a szerződéskötéskor gyakorlatilag három évre előre becsült árakkal kell dolgozni.

Koji László, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) az elnöke szerint ebben a helyzetben a közpénzes beruházásokat menedzselni kell, megoldásokat kell találni akár a műszaki tartalom felülvizsgálatával, vaagy az áremelkedések okozta kockázat megosztásával a megrendelő és a vállalkozó között. De akár olyan új elemek is szóba jöhetnek, mint az infláció és az árfolyamváltozások beépítése a szerződésekbe. Megoldás lehet az árfelülvizsgálat, az indokolt költségnövekedés elfogadása.

A portál úgy tudja, a Közbeszerzések Tanácsa már vizsgálja, mit lehetne tenni, és ezen a héten csütörtökön akár dönthetnek is arról, hogy útmutatást adnak ki, ami megoldás lehet a kialakuló helyzetben.

 

Illusztráció: Northfoto

Forrás: Blikk / Frisshíreink portál

Frisshíreink portál, a Te lapod! Keress, szörfölj, vedd a magad kezébe az irányítást!