Elsüllyedt az elsüllyedhetetlennek tartott hajó. Éppen 110 éve annak, hogy az RMS Titanic New York felé tartva jéghegynek ütközött az Atlanti-óceánon, majd alig két és fél óra leforgása alatt kettétörve nyelte el a mély. A katasztrófa még a mai napig felfoghatatlan a maga 1514 életet követelő tragédiájában.
A Titanic korának leghatalmasabb hajója volt a maga 270 méteres hosszúságával és 56 méteres magasságával. A hajón a javasolt 64 helyett helytakarékosság miatt mindössze 16 mentőcsónakot helyeztek el, mondván, hogy az amúgy is elsüllyeszthetetlen. Miután a hajó elsüllyedt, és nyilvánvalóvá vált, hogy az áldozatok számának nagyságában a nem elegendő mentőcsónak is nagy szerepet játszott, a korábbi szabályt, mely szerint egy 10 000 tonnás hajó csupán 16 mentőcsónakot volt köteles magával vinni módosították.
A hajó végzetének sok oka van, melyek részben emberi mulasztások részben szerencsétlen egybeesések sorozata volt. A mindenki által ismert történet a katasztrófa évfordulójának alkalmából a biztosan a fedélzeten tartózkodó magyar utas és a lehetséges magyar utasok szemszögéből vizsgáljuk meg.
Az egyetlen bizonyosan magyar származású utas Leopold Weisz. Weisz Veszprémben született 1875 körül Weisz Lipót néven. 19 éves korában emigrált, és Angliában tanult a bromsgrove-i Iparművészeti Egyesületnél, ahol későbbi feleségével is megismerkedett a belga Mathilde Françoise Pëde-del. Weisz a feleségéért utazott Angliába, hogy együtt induljanak el Kanadába, ahol a pár a jövőbeli életét képzelte el. Az eredeti tervek szerint egy Lusitania nevű hajó első osztályán utaztak volna, de úgy alakult, hogy átirányították őket a Titanic másodosztályára, ahova április 10-én Southamptonban szálltak fel.
Weisz a katasztrófa éjjelén sétát tett a hajófedélzeten, míg felesége egy énekes mulatságon vett részt a másodosztályú utasoknak fenntartott részlegen. Később együtt tértek vissza kabinjukba, miután Weisz felesége nyugtalanságra panaszkodott. A jéghegynek ütközés miatt bekövetkezett katasztrófát Weisz nem élte túl, azonban felesége sikeresen helyet tudott foglalni a 10-es számú mentőcsónakban.
Mint kiderült, Weisz a teljes vagyonát a zakójába varrt aranyrudakban szállította. Felesége így nincstelenkén érkezett meg New Yorkba. Szerencséjére amikor azonosították a férje holttestét, amely a 283-as mentőmellényben volt, visszaszolgáltatták a nála talált nemesfémeket.
Az Osztrák-Magyar Monarchia londoni konzulátusa a katasztrófa bekövetkezte után 1912. április 28-án a közös külügyminisztériumnak címzett feljegyzésében 33 magyar származású utasról számolt be. A benne szereplő „magyar” megjelölés azonban nem az áldozatok nemzetiségére, hanem állampolgárságára vonatkozott. A monarchia idejében az annak területén élőket mind Osztrák-Magyar állampolgárnak tekintették, így azt hitték, hogy ők mind magyarok. A későbbi kutatások alapján, azonban kiderült, hogy valamennyien horvát és bosnyák nemzetiségűek voltak.
Azonban más magyarról is cikkeztek a korabeli újságok, akik állítólag a Titanicon utaztak. Az egyik ilyen Reischl Mátyás, aki saját elmondása szerint az első osztályon volt pincér és úgy tudta túlélni a katasztrófát, hogy egy jégtáblára kapaszkodott. Reischl nagy kedvvel mesélt mindenkinek az esetről soproni otthonában, de mint kiderült egyetlen utas-, vagy munkavállaló listán, továbbá a túlélők névsorában sem szerepel a neve.
Több más, állítólagos magyar utas is felbukkant az évek során, így például a Czirbusz Géza, Horváth Dénes, Veress Zoltán és Baghy Irma neveit ismertette a sajtó, ám ezek a nevek sem szerepelnek korabeli dokumentumokban.
A hős hajóorvos
Bár bizonyosan csupán egyetlen magyar származású utas volt a Titanic fedélzetén, mégis van egy nagyon fontos kapcsolat Magyarország és az 1912-ben bekövetkezett hajókatasztrófa között. Ez a kapcsolat pedig nem más, mint a Titanic segítségére siető Carpathia hajó hős orvosa, dr. Lengyel Árpád.
A jéghegynek ütközés után a Titanic rádión próbálta felvenni a kapcsolatot a környező hajókkal, hogy induljanak el a segítségükre. A hozzájuk legközelebb található hajó a Californian nem vette a vészjelzést, így leghamarabb a Carpathia rádióstisztje értesült a balesetről. a Hír hallatán a kapitány egyből a Titanic felé vette az irányt és hajnali 4 órára meg is érkeztek, az akkorra elsüllyedt hajó túlélőihez. A Carpathia 705 utast és tengerészt tudott felvenni, akik közül rengeteg sérült volt.
A hajó magyar származású orvosa irányította a túlélők ellátását. A legtöbb esetben hipotermia miatt kellett orvosi segítséget nyújtani, azonban sok töréssel és zúzódással is szembe kellett néznie aznap hajnalban a hős orvosnak. Lengyel doktor és kollégái fáradhatatlanul ápolták a túlélőket egészen New Yorkig. Hősies helytállásáért számos elismerést kapott a hős hajóorvos.
Fotó: Illusztráció / GettyImages / Frisshíreink portál
Frisshíreink portál, a Te lapod! Keress, szörfölj, vedd a magad kezébe az irányítást!