kettos tomegu lendkerek

A kettős tömegű lendkerék feladata és meghibásodása

A kettős tömegű lendkerék feladata és meghibásodása

A kettős tömegű lendkerék feladata a motor által termelt mozgási energia tárolása és továbbítása a kerekekhez. Néhány járműgyártó az 1980-as évek közepén és az 1990-es évek elején kezdte bevezetni a modelljeiben, mára azonban nagyon fontos alkatrész vált belőle. A lendkerék egy rugalmas csillapító rendszert tartalmaz, amely a motorban keletkező rezgések elnyeléséért felelős.

Ha azt szeretnénk, hogy a motor könnyebben induljon, vagy stabilabb legyen az alapjárat, akkor sokkal nagyobb tömegű lendkerékre van szükségünk, hogy sok energiát halmozzunk fel, amelyet később visszaadunk. Ha viszont a motor nagyon gyorsan gyorsul, akkor kisebb tömegű lendkerékre van szükség.

A kettős tömegű lendkerék hibái

A kettős tömegű lendkerék hibájának felderítése nem nehéz, ha tudjuk, mire szolgál és hogyan működik. Ez az alkatrész egy olyan elem, amely elnyeli a motor rezgéseit. Ez megvédi a többi alkatrészt, és lehetővé teszi az autó zökkenőmentes és kényelmes működését. Ha ez világos, könnyen feltételezhető, hogy amikor a kettős tömegű lendkerék nem működik megfelelően, a tünetek, amelyeket észlelni fogunk, a túlzott rezgés és zörgés lesz.

A hibás lendkerék tünete főleg akkor fog feltűnni, amikor lenyomjuk a kuplungot, aminek következtében egy nem megszokott zajt hallunk. Akkor is felfigyelhetünk erre a jelre, amikor a motor üresben van. A fémes recsegés a lendkerék hibájára utal, és minden sofőr észre fogja venni.

Egy másik nyilvánvaló tünet, amikor a motor leállításakor a motortérből kattogó zaj hallatszik. Ez csak pár másodpercig tart, amíg az autó teljesen meg nem áll. Egy kissé hibás kettős tömegű lendkerék zúgást és rezgéseket okoz, amelyek az egész hajtásláncra átterjednek, ami főleg a pedálok környékén, de a kormánykerékben és az ülésben is érezhetőek. Ahhoz, hogy ezeket a rezgéseket el lehessen különíteni más lehetséges hibáktól, az autót üresjáraton kell tesztelni. Üresjáraton a rezgések erősek lesznek, és intenzitásuk csökken, de a motor gyorsulásával nő a frekvenciájuk.

Az alkatrész javítása és cseréje

A kettős tömegű lendkerék mindenesetre száz százalékban diagnosztizálható, de csak miután szétszerelték. Ez azt jelenti, hogy drága mulatságról van szó, ahol a munkadíjat is ki kell fizetni. Ha azonban a szerelő megbízható, akkor még így is jobban járunk, mintha túl sokat várnánk a rosszul működő alkatrésszel.

Mivel a kettős tömegű lendkerék a kuplunghoz kapcsolódik, általában a cseréjekor ajánlott újat venni. A kuplungot normál vezetési körülmények mellett 100 000-150 000 kilométer után kell kicserélni, de ez sok tényezőtől függ. A lendkerék cseréjével kapcsolatban a gyártók kritériumai eltérőek lehetnek.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy 150 000 kilométer után meg szoktak jelenni az első problémák. A gyártó ajánlása ezért jó útmutató a kellemetlen helyzetek elkerülésére, különösen akkor, ha a mechanikai ismereteink korlátozottak. Általánosságban viszont elmondható, hogy a kettős tömegű lendkerék élettartama 150 000 és 200 000 kilométer között van, bár ez a modelltől is függ.