Vizsgálatot indított szerdán a francia polgári repülésbiztonsági nyomozó és elemző Iroda (BEA) annak a súlyosnak minősített incidensnek a kivizsgálására, amely az Air France légitársaság egyik járatának két nappal ezelőtti leszállásakor történt a párizsi Charles de Gaulle repülőtéren . A pilóták ugyanis a Boeing 777 típusú repülőgép „repülésirányításának instabilitásával” szembesültek.
Az Air France megerősítette az AFP hírügynökségnek, hogy a francia légitársaság AF11-es számú, New Yorkból Párizsba közlekedő járatán április 4-én félbeszakadt a megkezdett leszállás, és átstartolás történt a repülőtérhez közeledve.
„A repülőgép a második leszállás során már gond nélkül landolt” – jelezte a légitársaság.
A francia televíziókban és rádiókban közzétették az incidens során a pilótafülke és az irányítótorony közötti beszélgetés szövegét.
„Állj, állj” – mondta az egyik pilóta a kollégájának ijedt hangon, majd a légi irányítókhoz szólva hozzátette: „Visszahívlak titeket. Átstartoltunk, tartjuk a 4000 láb (1300 méter) magasságot, visszahívunk titeket”. A FlightRadar internetes oldalon látható repülési adatok szerint a repülőgép nem sokkal korábban még 400 méteres magasságban volt.
„Átstartoltunk, repülésirányítási probléma történt, a gép gyakorlatilag elszabadult” – magyarázta a pilóta a légi irányítóknak, miután stabilizálódott a helyzet.
Az Airportal.hu tudósítása szerint a repülőgép már megkapta az engedélyt a leszálláshoz, miután mindössze 1200 láb (kb. 365 méter) magasságban balra eltért a futópálya végső egyenesétől, és 1150 láb (kb. 350 méter) magasságig folytatta a süllyedést, mielőtt újra emelkedésbe kezdett.
A légi forgalmi irányítókkal folytatott – valószínűleg véletlen – rádióforgalmazásból kiderült, hogy a pilóták jelentős stresszhelyzetben voltak, a háttérben rengeteg figyelmeztető hangjelzés hallható.
Az Air France szerint „az átstartolást a hatóságok, a repülőgépgyártók és az Air France légitársaság természetes eljárásnak tekintik a biztonság érdekében”.
„A legénységek képzettek és rendszeresen gyakorolják a valamennyi légitársaság által megszokott eljárásokat annak érdekében, hogy szavatolják a járatok és az utasok biztonságát, ami a legfontosabb az Air France számára” – tette hozzá közleményében a légitársaság, amely „megérti és sajnálja a kellemetlenséget, amelyet az ügyfeleik átélhettek”.
A járat adatait és a pilótafülkében lezajlott beszélgetés felvételét tartalmazó feketedobozt már vizsgálja a BEA, amely „súlyos incidensnek” minősítette a történteket.
A nemzetközi polgári légi közlekedés szabályai szerint a súlyos incidens azt jelenti, hogy a körülmények arra utalnak, nagy volt a valószínűsége egy balesetnek. Illetékes források az AFP-nek elmondták: az incidens azért minősült súlyosnak, mert leszállás közben történt, amikor is a legnagyobb a kockázat. A hatóság egyébként rendszeresen végez ilyen típusú vizsgálatokat. A mostani incidensnek nem voltak sérültjei.