a repülőn és a hajón halálfélelme volt kádár jánosnak: csak a saját vonatában, az ezüstnyílban és a mercedesében bízott meg

A repülőn és a hajón halálfélelme volt Kádár Jánosnak: csak a saját vonatában, az Ezüstnyílban és a Mercedesében bízott meg

Telefon, zuhanyfülke és még kártyaszoba is volt Kádár János különvonatában – így érezte magát komfortosan, biztonságban. A Magyar Szocialista Munkáspárt vezetője hajón rosszul lett, a repüléstől félt, autóból pedig akkor rendelt Mercedest, amikor a teljes szovjet pártelit ZIL 111-essel vitette magát.

A Magyar Szocialista Munkáspárt vezetője (jobbra) ahova csak tudott, vonattal ment – lehetőleg a legnagyobb titokban / Fotó: Gettyimages

A Magyar Szocialista Munkáspárt vezetője (jobbra) ahova csak tudott, vonattal ment – lehetőleg a legnagyobb titokban / Fotó: Gettyimages

„Én a vasúton vagyok a legnyugodtabb, mert a repülő lezuhanhat, a hajó elsüllyedhet, de a vonat mindig a talpán marad” – mondogatta gyakran az anekdota szerint Kádár János, aki azért, hogy a legnagyobb biztonságban és kényelemben utazhasson, saját vasúti szerelvényt építtetett magának. Eleinte még a Horthy Miklós kormányzótól örökölt Turánt használta, de annyira elavulttá vált, hogy kénytelen volt cserélni, és egy teljesen új konstrukciót épített számára a Rába Magyar Vagon- és Gépgyár. A legendás Ezüstnyíl 1969-re készült el. Külsőleg ugyan puritán volt – maguk között a visszaemlékezések szerint csak „szürke szamárnak” becézték a vasutasok -, belül igazi luxus várta az MSZMP első emberét. Telefon, világvevő rádió, légkondicionáló, zuhanyfülke, konyha is volt benne, sőt, külön kérésére sakk- és kártyaszobát is berendeztek, saját személyzet szolgált benne. A tárgyalóban 16-an fértek el. A 120 kilométer/órás sebességre képes vonattal évi 7 ezer kilométert is megtett Kádár.

A Rába Magyar Vagon- és Gépgyár kifejezetten Kádár Jánosnak építette meg 1969-ben az Ezüstnyilat / Fotó: Fortepan Erky-Nagy Tibor A Rába Magyar Vagon- és Gépgyár kifejezetten Kádár Jánosnak építette meg 1969-ben az Ezüstnyilat / Fotó: Fortepan Erky-Nagy Tibor

Természetesen az államtitok volt, hogy a vonat mikor indul és mivel a biztonság utazás közben is első szempontnak számított, mindig egy előfutó kocsi tesztelte az útvonalat. Minden vasúti átjárót a vonat áthaladása előtt lezártak – ez persze okozott néhány közlekedési gikszert. Amikor pedig Kádár elfoglalta helyét a fülkéjében, a mozdonyvezető, mint egy pilóta, közölte a várható érkezés idejét és a várható időjárást is.

Ha már repülés: Kádár szabályosan rettegett a levegőben, ráadásul a légnyomásváltozástól megfájdult a füle. Csak akkor érezte biztonságban magát a magasban, ha ezermester repülőmérnöke, Nagyváthy Sándor is vele utazott. Ő gondoskodott mindig arról, hogy a gép épségben földet érjen.

Nagyon félt a repüléstől ,egyszer majdnem le is zuhant vele a gép / Fotó: Profimedia Nagyon félt a repüléstől ,egyszer majdnem le is zuhant vele a gép / Fotó: Profimedia

Egyszer a szakemberen múlt, hogy nem zuhant le az egész Központi Bizottság és maga Kádár János is a pártelit által használt Tu–134-essel.

– Háromszor is ereszkedni kezdett a gép. Perceken múlt, hogy nem bukott át, akkor lezuhanunk. Eszembe jutott, hogy előző este nagy nyomással lemosták a gépet, víz kerülhetett a résbe és megfagyott. Hátraszaladtam, egy vezetéket kellett szabaddá tennem, hogy ne kapcsoljon le a fagyást megakadályozó fűtésrendszer a szárnyaknál – mutatta meg korábban a Blikknek a hiba helyét a repülőn Sándor. Gondoljunk bele, mit élhetett át a párt főfitkár 1987-ben, amikor több átszállással a Kínai Népköztársaságba kellett utaznia!

Nem Kádár a hajózást sem, ugyanis tengeribeteg lett, mint 1960-ban, a Baltika nevű szovjet óceánjárón, amellyel többek között Nyikita Hruscsov kommunista vezetővel tartott az ENSZ közgyűlésére, New Yorkba. Itthon Horthy Miklós korábbi, Artúr nevű hajóját használta, a 48 férőhelyes jármű tökéletes volt arra, hogy a külföldi pártdelegációk a Dunáról megtekinthessék a budapesti panorámát. Amikor kubai „kollégája”, Fidel Castro 1972-ben Magyarországra jött, az aligai nyaralóját is megmutató pártvezetővel a Szabadság nevű hajóval csordogáltak le egészen Tihanyig.

New Yorkba a szovjet Baltika nevű óceánjáróval ment / Fotó: Fortepan New Yorkba a szovjet Baltika nevű óceánjáróval ment / Fotó: Fortepan

Amikor pedig Aligára ment, Kádár persze nem a különvonatát használta, hanem a Mercedesét. Éveken át egy 1962-ben gyártott Csajkával (GAZ 13V) járt, amit Hruscsovtól örökölt meg, aki a speciális, nyitható tetejű, négyajtós járművel a felvonulásokon parádézott. A kabrió-Csajka igen ritka volt, mindössze 15 darab készült belőle. Bár a szovjet pártelit a hatvanas években a hatméteres, elektromos ablakkal és légkondival is felszerelt ZIL 111-esekkel közlekedett, az MSZMP vezetője a hetvenes esztendők elején úgy döntött, nyugatnémet Mercire vált, mégpedig egy fekete W1116-os modellre. Az ajtóba épített ólombetétek miatt golyóálló volt.

A hetvenes években egy golyóálló Mercedest vásároltatott magának / Fotó: Ringier A hetvenes években egy golyóálló Mercedest vásároltatott magának / Fotó: Ringier

Érdekesség, hogy a Szovjetuniót 1958-1964 között irányító Hruscsov két Csajkát is rendelt, az egyiket ő, a másikat a világ első űrben járt embere, Jurij Gagarin kapta meg. Amikor pedig 1968-ban az űrhajós meghalt, mindkét autó Kádár Jánoshoz került, ám 1989 után az Egyesült Államokba vitték a modelleket és az egyik példány azóta is ott van.

Fotó: Fortepan Erky-Nagy Tibor

Forrás: Blikk / Frisshíreink portál

Frisshíreink portál, a Te lapod! Keress, szörfölj, vedd a magad kezébe az irányítást!