Az Utolsó vacsora, Leonardo da Vinci ikonikus remekműve körüli viták a művészet-restaurálási erőfeszítések újra fellángoltak. 2012-ben a milánói Santa Maria delle Grazie kolostor restaurátorai, projektet indítottak a műalkotások tisztítására, javítására és stabilizálására. Sok szemlélő azonban úgy érzi, hogy a restaurátorok munkája valóban megrongálta a festményt, ahelyett, hogy javította volna.
A kritikusok konkrétan azt állítják, hogy számos részlet elveszett vagy elhomályosult a túlbuzgó tisztítás és a festmény felületén alkalmazott nehéz vegyszerek miatt. Az eredmény egy olyan festmény, amely világosabbnak és egységesebbnek tűnik, mint korábban – de néhány részlet elveszett a folyamat során. Például Jézus vállát eredetileg egy bonyolult táj háttér keretezte, amely négy apró figurát tartalmazott; a restaurálás után ezek az alakok már nem láthatók. Emellett úgy tűnik, hogy a korábbi restaurációkban használt bizonyos színeket – például a kéket és a zöldet – a vörös és a sárga merészebb árnyalatai váltották fel anélkül, hogy kellőképpen konzultáltak volna a szakértőkkel.
Bár sok szakértő úgy véli, hogy még mindig érdemes megmenteni ezt a projektet – mindenekelőtt a szerkezeti stabilitás javítását –, általános vélemények megoszlanak arról, hogy ez a legutóbbi helyreállítás a történelem egyik leghíresebb műalkotásának hasznot hajtott-e vagy ártott-e. Lerombolta Leonardo da Vinci eredeti vízióját?