ez történt: megpróbálták megépíteni a „lehetetlen hajtóművet” – sikerült

Ez történt: Megpróbálták megépíteni a „lehetetlen hajtóművet” – sikerült

Az űrutazás jövője azon múlik, hogy sikerül-e a jelenleginél hatékonyabb hajtóműveket építeni. A jelek szerint igen.

Az űrutazáshoz a jövőben – feltéve, hogy minél gyorsabban el akarjuk érni a Marsot, vagy messzebbre is szeretnénk eljutni – egyértelműen új hajtóművekre lesz szükség. A NASA már több lépést is tett ezen a téren: nemrég pénzt adott egy olyan tervre, amivel 45 nap alatt lehetne eljutni a Marsra, az évtized második felében pedig egy nukleáris hajtóművet tesztelne.

Eközben a mérnökök egy harmadik megoldáson is dolgoznak, aminek egyik első tesztjét videóra is vették. A szakemberek egy forgó detonációs rakétamotort (rotating detonation rocket engine, RDRE) építettek, ami a jövőben nagyban megváltoztathatja a hajtóművek felépítését – írta meg az Interesting Engineering. Hogy ez mennyire fontos lépés volt, azt jól mutatja, hogy a szerkezetet a mérnökök csak „lehetetlen hajtóműként” emlegetik.

Az RDRE abban különbözik a többi hajtóműtől, hogy a tolóerőt egy szuperszonikus égési folyamat, a detonáció adja. Az üzemanyagot ebben az esetben nem elégeti a szerkezet, hanem felrobbantja egy kör alakú kamrában. A robbanás során keletkezett lökéshullám beindítja a következő robbanást, majd az azt követőt, és így tovább – egészen addig, amíg az üzemanyag el nem fogy. Az ilyen konstrukciókban a detonációk biztosítják a tolóerőt, míg maga a folyamat önfenntartó.

Mindezekből adódik, hogy az ilyen rendszer jóval – nagyjából 25 százalékkal – kevesebb üzemanyagot használ el, ugyanakkor komoly hátrány, hogy a folyamat sokkal kevésbé kontrollálható, mint az égetés. A NASA tesztje szerint azonban működik: több mint egy tucatszor indították be azt nemrég, és összesen több mint 10 percen át működött.

A 3D-nyomtatással készült alkatrészekből összeszerelt eszköz majdnem egy percen át mintegy 17,8 kN tolóerőt produkált átlagosan 63,5 bar kamranyomás mellett.

A NASA mérnökei most azon dolgoznak, hogy egy 4500 kg-os, újrahasznosítható verziót építsenek az RDRE-ből, hogy összehasonlítsák annak teljesítményét a folyékony üzemanyaggal működő rakétahajtóművekével. Ha a rendszer beváltja a hozzá fűzött reményeket, akkor kevesebb üzemanyaggal lehet majd ugyanannyi rakományt, vagy ugyanannyival többet az űrbe juttatni, ami segíti elérni az űrutazás fenntarthatóságát.

Forrás, fotó: hvg / Frisshíreink portál

Frisshíreink portál, a Te lapod! Keress, szörfölj, vedd a magad kezébe az irányítást!

Exit mobile version