Az adócsökkentés ellenére változatlanul magas üzemanyagárak miatt kitart a németországi kartelltörvény szigorítása mellett az ország gazdasági minisztere. Robert Habeck megerősítette, hogy erre vonatkozóan hamarosan előterjeszti javaslatait. Az olajvállalatok extraprofitjának a miniszter által felvetett megadóztatása azonban egyelőre még nem élvez osztatlan támogatást, de a kormány napirendre tűzi a javaslat megvizsgálását.
A gazdasági miniszter a hét végén az üzemanyag-kedvezmények körüli anomáliákra reagálva hangoztatta, hogy megszigorítaná a trösztellenes törvényeket. Célul tűzte ki, hogy az állam piaci visszaélés bizonyítása nélkül is lefölözhesse az olajtársaságok extraprofitját, és szükség esetén akár fel is oszlassa a vállalatokat.
A benzin és a dízelolaj literenkénti 35 centig terjedő adókedvezménye ugyanis hatástalan maradt, egyértelműen azért, mert az olajipari vállalatok nem adják tovább a vásárlóknak a kedvezményt.
A miniszter szerint az olajipari vállalatok bezsebelik a profitot, a fogyasztók pedig semmit sem éreznek az adócsökkentésből.
Habeck hangsúlyozta:
miniszterként mindent meg kíván tenni annak érdekében, hogy mérsékeljék az üzemanyagárak kapcsán kialakult káoszt.
Utalt arra, hogy a szövetségi kartellügyi hivatal számára biztosítani kell az eddiginél szélesebb körű beavatkozási lehetőségeket, mindenekelőtt azt, hogy az olajvállalatok ellen keményebben léphessenek fel.
A zöldpárti gazdasági miniszter a kartelltörvény módosítása tekintetében részleges támogatásra talált a pénzügyminiszter személyében.
A Szabad Demokrata Pártot képviselő Christian Lindner szerencsésnek nevezte, hogy minisztertársa felvetette a kialakult árválságot, amit mindenképp rendezni kell.
A változatlanul magas üzemanyagárak továbbra is bosszantóak, de abból indulhatunk ki, hogy az árak még magasabbak lennének, ha nem csökkentettük volna az adókat – fogalmazott a minsizter.
Lindner ugyanakkor elutasította a koalíciós partner Zöldek pártjának azt a felvetését, hogy kezdjenek vitát az olajvállalatok extraprofitjának megadóztatásáról.
A gazdasági miniszter ennek ellenére közölte, hogy kitart az említett extraprofit megadóztatása mellett.
Habeck értetlenségét fejezte ki ennek kapcsán. Közölte ugyanakkor, hogy olyan javaslatot kíván előterjeszteni, amely hasonló hatásokkal járhat.
Élesen bírálta a német kormányt a berlini székhelyű Német Gazdaságkutató Intézet (DIW) elnöke.
Markel Fratzsher úgy vélte: a kormány egyelőre kudarcot vallott arra irányuló erőfeszítéseiben, hogy az üzemanyagár érdekében biztosítsa a szabad versenyt, megakadályozza a piaci visszaéléseket és védje a fogyasztókat.
A DIW elnöke üdvözölte ugyan a kartelltörvény tervezett szigorítását, szerinte azonban az erre vonatkozó reform túl késői ahhoz, hogy csökkentsék a továbbra is magas benzinárat.
Németországban június 1-én született kormányzati döntés arról, hogy jelentősen csökkentik a benzinre és a dízelolajra kivetett energiaadót. Értesülések szerint
a benzinkutaknál ez a csökkentés elsősorban a dízel esetében alig vagy egyáltalán nem érezhető.
Legfrissebb nyilatkozatában mindezt elismerte Olaf Scholz kancellár is. Utalt arra, hogy az úgynevezett tankrabatt a kutaknál a reméltnél kisebb mértékben érezhető, és emiatt vannak bírálatok. Ennek ellenére a rabatt részben hatékony – hangoztatta a kancellár.
Szóvivője úgy fogalmazott: Scholz nem ért egyet azzal, hogy az adócsökkentés eredménytelen lett volna.
Olaf Scholz tájékoztatott arról is: a szövetségi kormány egészen behatóan meg kívánja vizsgálni, hogy bárki is kihasználja-e ezt a helyzetet, és olyan nyereségre tesz-e szert, amely nem megalapozott.
A kancellári hivatal tanulmányozni fogja a gazdasági minisztérium vonatkozó javaslatait – közölte a szóvivő.