Kérdés, meddig bírják az árcédulák támadását a vásárlók. A boltosok pedig a különadók és az árstop ostromát.
Egy élelmiszerboltosnak a számlái kifizetése – munkabér, világítás, üzlethelyiség bérlete, stb. – mellett a legnagyobb költséget a polcra való portékák beszerzése teszi ki. Vagyis ha ezek ára folyamatosan nő, akkor elve áremelésre kényszerül.
A boltosok az elmúlt években is követni kényszerültek közvetve a mezőgazdasági alapanyagok, közvetlenül az élelmiszeripar belföldi átadási árainak emelkedését. Bár az élelmiszeripar átadási árainak növekedési ütemét nem érik utol, jegyzi meg a Blokkk.com, de ameddig az előbbiek nőnek, addig az árcédulákon is folyamatosan át kell írni az árakat. A kiskereskedelmi blog szerint a tendencia folytatódni fog, és
az élelmiszerek boltos áremelkedése a 15-20 százalék közötti sávban fog mozogni a következő néhány hónapban.
Kérdés, hogy ezt az újabb árlépcsőt mennyire bírják majd a vásárlók, miközben az árstoppos termékek „olcsóságának fényét” egyre jobban tompíthatja a vásárló fejében a többi élelmiszerféleség drágulása.
Árak | Október | November | December | Január | Február | Március | Április |
Ipar | +10,8% | +12% | +14,9% | +19,3% | +21,1% | +24% | +30,1% |
Bolt | +5,2% | +6% | +8% | +10,1% | +11,3% | +13% | +15,6% |
KSH, változás: árak előző év azonos időszakához képest, ipar: élelmiszerek belföldi értékesítése (szeszesitalok, dohányáruk nélkül), bolt: élelmiszerek (szeszesitalok, dohányáruk nélkül). |
A Blokkk.com szerint az is kérdéses, hogy vajon meddig bírják a boltosok a különadók „ostromát”. Igaz, mire a boltos ár kialakul, abban minden költség szerepel, de nyilván „tili-toliznak” a boltosok a jobb ár érdekében, hiszen a vásárlók nem fogadnak el minden áremelést, még akkor sem, ha sok a pénzük. Ez meglátszik a legutóbbi üzleti beszámolókból is, melyek szerint a legnagyobb láncok forgalma nőtt, de a profitjuk csökkent – emlékeztet a portál.
Ezzel együtt a kiskereskedelmi blog szerint eddig még bírták pénzzel a vásárlók a drágulást, tekintve, hogy a húsvéti ünnepi étekféleségek vásárlása a hazacipelt árumennyiséget nézve 4 százalékkal több volt, mint egy évvel korábban.