A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendszeresen összesíti és elemzi a mobilszolgáltatók által negyedévente megküldött forgalmi adatokat. Ez alapján vizsgálta a csomagok életciklusát, megnézte, hogy mi jellemzi a népszerű csomagokat, és milyen újdonságok jelentek meg a mobilszolgáltatásban. Az is kiderült, miért nincs már igény a 0 forintos opciókra.
Az NMHH a díjcsomagok elemzése során a Telekom, a Vodafone és a Yettel legnépszerűbb – ezer előfizetőnél többet által használt – csomagjainak változását vizsgálta 2015 vége és 2021 vége között. Csak azokat a lakossági tarifacsomagokat, melyek hangszolgáltatást is tartalmaztak.
Az első öt évben meglehetősen egyenletes volt az új csomagok száma, viszont 2021-ben – vélhetően a Covid miatti gazdasági nehézségek hatására – mindhárom szolgáltatónál jelentősen visszaesett. Az előfizetési csomagok bevezetését jellemzően hangos reklámkampányok kísérik, melyek a tarifák újdonságát, előnyeit mutatják be. A régi előfizetők vagy váltanak, vagy megmaradnak régi csomagjaikban, melyeket a szolgáltatók általában nem szüntetnek meg, de nem ajánlják, vagy új ügyfeleknek nem értékesítik. Ennek következtében a vizsgált előfizetési csomagok ügyfélszáma a bevezetésük után gyors ütemben emelkedett, és egy-másfél év múlva tetőzött. Ezt követően az emelkedéshez képest kevésbé meredeken, de csökkenni kezdett, majd három év után stagnált, és lassan elfogytak az előfizetők. Ez az élettartamot mutató görbe mindhárom nagy szolgáltatóra jellemző volt az NMHH szerint.
Az előfizetések szerződési feltételeit vizsgálva a leginkább szembeötlő változás a csomagba foglalt mobilnetes adatkeret egyre meredekebb növekedése. A vizsgált időszak elején, 2016 első felében a legdivatosabb csomagok 500 MB szabadon felhasználható adatkeretet tartalmaztak. Ez 2016 végére 1 GB-ra növekedett. 2017-ben a 2 GB volt jellemző, 2018 és 2019-ben 2–5 GB, 2020-ban 3–5 GB, 2021-ben pedig a 100 GB vagy korlátlan mennyiséget jelentő internet.
2016-ban volt először népszerű olyan csomag, melynél volt olyan meghatározott jellegű adatforgalom (például, ami videó vagy zenei szolgáltatáshoz, chathez vagy közösségi oldal igénybevételéhez szükséges), melynek használata nem fogyasztja a rendelkezésre álló adatkeretet. Ez a feltétel 2020-ig a legnépszerűbb csomagok egy részénél fennmaradt, és a nagyon magas adatkeretet vagy korlátlan internetet kínáló csomagok tették fölöslegessé az adattípusok – az NMHH szerint hálózatsemlegességi szempontból amúgy problematikus – megkülönböztetését.
A hatóság szerint kimondható, hogy a vizsgált időszakban leginkább az otthonon kívüli internetezésből adódó egyre nagyobb adatmennyiség iránti igény határozta meg a mobilelőfizetési csomagok kínálatát.
Forrás, fotó: hvg / Frisshíreink portál
Frisshíreink portál, a Te lapod! Keress, szörfölj, vedd a magad kezébe az irányítást!