Magyarországon alapvető probléma, hogy nem készítik fel megfelelően az orvosokat az informatikai és adatbiztonsági feladatokra – hívja fel a figyelmet az egészségügyi szakjogász.
A Kaspersky év végén nyilvánosságra hozott globális kutatása szerint az egészségügyi szolgáltatók 30 százaléka tapasztalt már olyan esetet, amikor az alkalmazottaik veszélyeztették az ügyfelek személyes adatainak titkosságát a távgyógyászati konzultációk közben.
Az egészségügyben dolgozók számára Magyarországon is nagy kihívás az adatkezelés – vélekedett Kovácsy Zsombor egészségügyi szakjogász, kiemelve, hogy az EESZT-nek (Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér) egyre nagyobb a jelentősége, hiszen – mások mellett – onnan bármely egészségügyi szolgáltató, bármely orvos hozzáférhet az adott beteg adataihoz, akiknek így nem kell magukkal cipelniük minden találkozásra a dossziéijaikat, hogy kezelőjük tájékozódhasson a korábban történt beavakozásaikról.
Ezzel együtt az adattömeg is megnövekedett, ami biztonsági kockázatokat is rejt magában, Kovácsy Zsombor szerint viszont megkerülhetetlen, hogy együtt éljünk ezzel a helyzettel.
A problémát inkább abban látja, hogy a magyar orvosokat nem készítik fel eléggé
arra a nem orvosi, hanem informatikai, adatbiztonsági-tájékoztatási feladatra, amely szükséges lenne ahhoz, hogy a betegek is biztonságban tudhassák az adataikat.
Kovácsy Zsombor az előforduló jelentősebb hibákról is beszélt. Elsőként azt említette, amikor a beteg vagy a hozzátartozó telefonon tájékozódik, az orvosok vagy az egészségügyi szakdolgozók pedig a legjobb szándékkal tájékoztatást adnak, nem gondolva arra, hogy milyen hibát követhetnek el, hiszen, ha nem tudják beazonosítani kétséget kizáróan az illetőt a vonal másik végén, akkor lehet, hogy egy illetéktelen személyt világosítanak fel. Ahogyan a kódolatlan e-mailekben küldött leletek, orvosi íratok is jelentős veszélyforrást rejtenek magukban, hisz elég félrenyomni a címzettet és máris olyan kezébe kerülnek az adatok, aki arra nem illetékes.
A közelmúltban elkészült kutatás kiemelte azt is, hogy minél összetettebb és minél kritikusabb a technológia, annál több tudatosságot igényel azok részéről, akik dolgoznak vele. Ez különösen fontos az új digitális szakaszban lépő egészségügyi szektor esetében, amely egyre több adatvédelemhez és biztonsághoz kapcsolódó problémával szembesül.
Kapcsolódó hang
A hang itt érhető el!